Ons doel is om een meerjarige balans te creëren tussen het provinciale takkenpakket, inclusief de ambities van het bestuur, en de beschikbare ruimte voor personeel. Structurele taken worden zo veel mogelijk uitgevoerd door vaste medewerkers. We zijn flexibel door de inzet van tijdelijke medewerkers en door in te kunnen huren bij specialistische werkzaamheden, tijdelijke/piekwerkzaamheden en bij vervanging door ziekte. Daarnaast kunnen we gebruik maken van de inzet van diensten, zoals bijvoorbeeld catering.
Welke resultaten willen we in 2021 behalen?
- Balans tussen de benodigde ruimte voor personeel en de inzet van vaste/tijdelijke medewerkers en inhuur (kwantitatief en kwalitatief).
- Inclusiviteit: in 2021 kent onze organisatie 25 participatiebanen.
- We investeren in jong talent door het aannemen van 10 trainees.
- Er is een start gemaakt met twee projecten van gedeeld werkgeverschap / shared services in de zin van resultaat 60 Bestuursakkoord.
- Het ziekteverzuimpercentage is maximaal 4,5%.
Bovenstaande doelen en resultaten zijn onderdeel van het thema Goed werkgeverschap uit het strategisch personeelsbeleid.
In de paragraaf bedrijfsvoering werken we dit thema verder uit, samen met de thema’s Investeren in kwaliteit en Structureel borgen van SPP, inclusief doelen, resultaten en monitoring
Wat mag het kosten?
Onderstaande voorstellen uit de kadernota zijn verwerkt in bovenstaande tabel.
Wat wilden we bereiken?
Ons doel is om een meerjarige balans te creëren tussen het provinciale takkenpakket, inclusief de ambities van het bestuur, en de beschikbare ruimte voor personeel, waarbij structurele taken zo veel mogelijk uitgevoerd door vaste medewerkers. We zijn flexibel door de inzet van tijdelijke medewerkers en door in te kunnen huren bij specialistische werkzaamheden, tijdelijke/piekwerkzaamheden en bij vervanging door ziekte. Daarnaast maken we gebruik van de inzet van diensten, zoals bijvoorbeeld catering.
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken? (doelrealisatie)
Beleidsvelden
|
Ligt de doelrealisatie op schema? |
Zijn de gewenste resultaten behaald? |
Zijn de kosten binnen het budget gebleven? |
6.1
|
Mensen |
|
|
|
Toelichting:
We hebben in 2021 op een aantal plekken personeel aangenomen en/of ingehuurd om provinciale taken en ambities te kunnen uitvoeren. Bij de tweede bestuursrapportage zijn extra middelen aangevraagd voor het capaciteitsbudget. In paragraaf 7 – bedrijfsvoering lichten we dit verder toe.
Hebben we de gewenste resultaten bereikt?
Gewenste resultaten
Beleid
- Het gewenste resultaat zoals in de begroting is gehaald.
- Het gewenste resultaat zoals geformuleerd in de begroting is inhoudelijk niet geheel gehaald.
- Het voorgenomen gewenste resultaat zoals beschreven in de begroting is Inhoudelijk niet gehaald.
Tijd
- Het gewenste resultaat zoals geformuleerd in de begroting is binnen de afgesproken tijd gehaald.
- Het gewenste resultaat zoals geformuleerd in de begroting is niet geheel op tijd gehaald.
- Het voorgenomen gewenste resultaat zoals beschreven in de begroting is niet op tijd gehaald.
Geld
- T.a.v. het onderdeel geld is er geen afwijking (Overschrijding is kleiner dan 10% en kleiner dan € 50.000 en Onderschrijding is kleiner dan 10% en kleiner dan € 50.000).
- T.a.v. het onderdeel geld is er sprake van onderbesteding (Onderschrijding groter dan 10% en groter dan € 50.000).
- T.a.v. het onderdeel geld is er sprake van overbesteding (Overschrijding groter dan 10% en groter dan € 50.000).
|
Beleid |
Tijd |
Geld |
1
|
Balans tussen de benodigde ruimte voor personeel en de inzet van vaste/tijdelijke medewerkers en inhuur (kwantitatief en kwalitatief). |
|
|
|
2
|
Inclusiviteit: in 2021 kent onze organisatie 25 participatiebanen. |
|
|
|
3
|
We investeren in jong talent door het aannemen van 10 trainees. |
|
|
|
4
|
Er is een start gemaakt met twee projecten van gedeeld werkgeverschap / shared services in de zin van resultaat 60 Bestuursakkoord. |
|
|
|
5
|
Het ziekteverzuimpercentage is maximaal 4,5%. |
|
|
|
6
|
Een vitale en gezonde personeelssamenstelling |
|
|
|
Toelichting:
1, 2 en 4. Zie voor de toelichting paragraaf 7 – bedrijfsvoering.
6. Begin 2021 zijn in het overleg met de Ondernemingsraad (OR) afspraken gemaakt ten aanzien van vitaliteitsverlof als onderdeel van het vitaliteitsbeleid bij de provincie Fryslân. Dit resultaat is daarom nu voor het eerst toegevoegd aan dit beleidsveld. Het bevorderen en faciliteren van vitaliteit en duurzame inzetbaarheid maakt wezenlijk onderdeel uit van het Strategische Personeelsbeleid zoals verwoord in ons organisatieplan.
Vanaf 1 juli 2022 is door vijftien medewerkers gebruik gemaakt van dit vitaliteitsverlof.
Ook moet hier worden gewezen op de ingrijpende uitwerking van de maatregelen in het kader van de coronacrisis op de werkomstandigheden van vele medewerkers. Van plotseling thuis moeten werken in maart/april met daarna enige beperkte terugkeer naar kantoor eindigend in opnieuw thuiswerkend inzetten voor de provincie. Wij hebben onze medewerkers hierin gesteund en gefaciliteerd en zullen hier blijvend aandacht aan geven. Daarbij in het bijzonder aandacht voor situaties en individuen die dreigen vast te lopen.
Prestatie indicatoren
Onderwerp |
Indicator |
Doelwaarde 2021 |
Realisatie 2021 |
Balans inzet vaste/tijdelijke medewerkers en inhuur |
We lichten dit verder kwalitatief toe in de paragraaf bedrijfsvoering |
|
|
Inclusiviteit |
Aantal fta* (in de zin van participatiewet) participatiebanen |
25 |
19,3 |
SPP investeren opvolging en kwaliteit |
Traineeprogramma – aannemen trainees |
10 |
10 |
Resultaat 60 Bestuursakkoord |
Aantal projecten opgestart in het kader van gedeeld werkgeverschap / shared services |
2 |
2 |
Ziekteverzuim |
Sturing op daling percentage |
4,5% |
4,4% |
Toelichting:
Een verdere toelichting op de vaste/tijdelijke inzet van medewerkers en het aantal participatiebanen geven we in paragraaf 7 – bedrijfsvoering.
De projecten die zijn opgestart in het kader van resultaat 60 uit het bestuursakkoord zijn de Fryske Flexpool die inmiddels is ingericht en de samenwerking met de gemeente Leeuwarden (verkennende fase) op het gebied van bedrijfsvoering dat eind 2021 is opgestart.
*Fta is een baan bij de ‘banenafspraak’. Als één baan wordt geteld het aantal verloonde uren dat de mensen uit de doelgroep gemiddeld werken. Op basis van de nulmeting is komen vast te staan dat het gaat om een baan van 25,5 uur per week. Kleinere en grotere banen dan een baan van 25,5 uur tellen naar rato van het aantal verloonde uren mee.