Programma 4: Economie
4.1 Innovatie en circulaire economie
- 4.1 Innovatie en circulaire economie
- 4.2 Versterking (internationaal) ondernemerschap en vestigingsklimaat
- 4.3 Economische structuurversterking
- 4.4 Noordelijke/landelijke/Europese samenwerking en lobby
- 4.5 Toerisme en recreatie
Tweede bestuursrapportage
Gewenste resultaten
Beleid
Verwacht je dat aan eind 2021 de besluitvorming verlopen is volgens de inhoudelijke afspraken in het onderliggende document waarin het beleid is vastgesteld (beleidsnota, etc.)?
- Ja, dit gaat zeker lukken
- Niet zeker of dit gaat lukken
- Nee, dit gaat niet lukken
Tijd
Verwacht je dat eind 2021 het gewenste resultaat is gerealiseerd? Of, als de einddatum voor de realisatie verder in de tijd ligt: Verwacht je dat je eind 2021 op schema ligt om het gewenste resultaat te realiseren binnen de afgesproken termijn?
- Ja, dit gaat zeker lukken
- Niet zeker of dit gaat lukken
- Nee, dit gaat niet lukken
Geld
Op beleidsveldniveau: verwacht je dat geld een belemmerende factor is voor het behalen van de gewenste resultaten? Of verwacht je dat het beschikbare budget toereikend is om in 2021 de gewenste resultaten van dit beleidsveld te realiseren?
- Geld vormt geen belemmerende factor: er wordt geen onder- of overbesteding verwacht
- Geld vormt geen belemmerende factor: er wordt een onderbesteding verwacht
- Geld vormt wel een belemmerende factor en/of er wordt een overbesteding verwacht
Beleid | Tijd | Geld | ||
---|---|---|---|---|
1 | In 2021 doen we meer aan circulair inkopen. | |||
2 | In 2021 willen we launching customer zijn voor innovatieve en/of circulaire experimenten. | |||
3 | Er worden in 2021 innovatieve circulaire projecten met Friese MKB vanuit Lectoraat Kunststof, FACT, WAC en/of het Testcentrum Circulaire plastics geïnitieerd/opgestart. | |||
4 | Er wordt een regeling Circulaire Economie ontwikkeld en opengesteld in 2021. | |||
5 | De MKB-voucherregeling is in 2021 uitgebreid met de mogelijkheid om kennis op te halen over duurzaamheids- of circulariteitsvraagstukken. | |||
6 | Het programma Sterk Fries Ondernemerschap leidt tot het opzetten en begeleiden van nieuwe innovatieve bedrijven/startups. |
Toelichting:
4. Vanwege Covid-19 zal de regeling Circulaire Economie pas in 2022 ontwikkeld en opgesteld worden. Er is hiervoor gekozen omdat circulariteit en het stimuleren van de nieuwe economie ook centraal staat in de regelingen uit het No en Moarn pakket (coronaherstelmaatregelenpakket).
Prestatie indicatoren
Onderwerp | Indicator | Doelwaarde 2021 | Prognose 2021 |
---|---|---|---|
Circulaire Economie | Een stijging van de circulaire inkopen | Meer dan in 2020 | Aantal duurzame/innovatieve experimenten met provincie als launching customer (energie, circulariteit) | 2 | Aantal innovatieve circulaire projecten met Friese MKB vanuit Lectoraat Kunststof, FACT, WAC en/of het Testcentrum Circulaire plastics geïnitieerd/opgestart. | 4 | Ontwikkelen en openstellen regeling Circulaire economie | Gereed | Aantal aanvragen op het gebied van circulaire economie van de MKB-voucherregeling | 40 |
Innovatie | Aantal aanvragen ondernemers (voucher)regeling | 300 | Aantal nieuwe innovatieve start-ups in de circulaire economie begeleid vanuit startersproject | 5 |
Toelichting:
Zoals in de vorige toelichting aangegeven zal de regeling circulaire economie ontwikkeld worden als de gevolgen van de coronacrisis meer zichtbaar zijn.
Jaarstukken
Wat wilden we bereiken?
Voor economie geven we vooral invulling aan brede welvaart door te streven naar een circulaire economie. Innovatie is nodig om de Friese economie te blijven stimuleren, maar ook om de terugloop van de beroepsbevolking op te vangen. In het bestuursakkoord ‘Geluk op 1’ hebben wij de ambitie geformuleerd dat Fryslân de MKB-vriendelijkste provincie van Nederland en meest circulaire regio van Europa worden. We willen daarom het MKB niet alleen in brede zin ondersteunen, maar ook in de route naar circulair ondernemen met – daar waar mogelijk – behulp van noordelijke, landelijke en/of Europese regelingen.
We combineren onze focus op enerzijds circulaire economie en anderzijds innovatie onder meer door het blijven ondersteunen van de opbouw van kennis in Fryslân. We blijven daarom belangrijke kennisinstituten, -platforms en -clusters als het Innovatiecluster Drachten (ICD), Innovatiepact Fryslân (IPF) en Vereniging Circulair Fryslân (VCF) ondersteunen mits ook het Rijk en de kennisinstellingen bijdragen. Met de ondersteuning aan het IPF bevorderen we bijvoorbeeld samenwerkingsverbanden tussen overheden, onderwijs en ondernemers. Als provinciale organisatie willen we ook zelf het goede voorbeeld geven door door te groeien naar maximaal circulair inkopen in 2025. Ook willen we als provincie launching customer zijn voor innovatieve en/of circulaire experimenten.
Voor meer informatie over het ICD zie de Paragraaf 9 – Grote projecten.
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken? (doelrealisatie)
Beleidsvelden
Ligt de doelrealisatie op schema? | Zijn de gewenste resultaten behaald? | Zijn de kosten binnen het budget gebleven? | ||
---|---|---|---|---|
4.1 | Innovatie en circulaire economie |
Hebben we de gewenste resultaten bereikt?
Gewenste resultaten
Beleid
- Het gewenste resultaat zoals in de begroting is gehaald.
- Het gewenste resultaat zoals geformuleerd in de begroting is inhoudelijk niet geheel gehaald.
- Het voorgenomen gewenste resultaat zoals beschreven in de begroting is Inhoudelijk niet gehaald.
Tijd
- Het gewenste resultaat zoals geformuleerd in de begroting is binnen de afgesproken tijd gehaald.
- Het gewenste resultaat zoals geformuleerd in de begroting is niet geheel op tijd gehaald.
- Het voorgenomen gewenste resultaat zoals beschreven in de begroting is niet op tijd gehaald.
Geld
- T.a.v. het onderdeel geld is er geen afwijking (Overschrijding is kleiner dan 10% en kleiner dan € 50.000 en Onderschrijding is kleiner dan 10% en kleiner dan € 50.000).
- T.a.v. het onderdeel geld is er sprake van onderbesteding (Onderschrijding groter dan 10% en groter dan € 50.000).
- T.a.v. het onderdeel geld is er sprake van overbesteding (Overschrijding groter dan 10% en groter dan € 50.000).
Beleid | Tijd | Geld | ||
---|---|---|---|---|
1 | In 2021 doen we meer aan circulair inkopen. | |||
2 | In 2021 willen we launching customer zijn voor innovatieve en/of circulaire experimenten. | |||
3 | Er worden in 2021 innovatieve circulaire projecten met Friese MKB vanuit Lectoraat Kunststof, FACT, WAC en/of het Testcentrum Circulaire plastics geïnitieerd/opgestart. | |||
4 | Er wordt een regeling Circulaire Economie ontwikkeld en opengesteld in 2021. | |||
5 | De MKB-voucherregeling is in 2021 uitgebreid met de mogelijkheid om kennis op te halen over duurzaamheids- of circulariteitsvraagstukken. | |||
6 | Het programma Sterk Fries Ondernemerschap leidt tot het opzetten en begeleiden van nieuwe innovatieve bedrijven/startups (NB: programma heet nu Founded in Fryslan). |
Toelichting:
Vanwege Corona is vanuit het No en Moarn pakket een aantal stimuleringsregelingen opengesteld, zijnde de Nieuwe Economie Challenge en de Matrixtafel. Omdat dit elkaar zou kunnen overlappen is gekozen om de regeling Circulaire economie door te schuiven naar 2022.
Prestatie indicatoren
Onderwerp | Indicator | Doelwaarde 2021 | Realisatie 2021 |
---|---|---|---|
Circulaire Economie | Een stijging van de circulaire inkopen | Meer dan in 2020 | aannemelijk | Aantal duurzame/innovatieve experimenten met provincie als launching customer (energie, circulariteit) | 2 | 2 | Aantal innovatieve circulaire projecten met Friese MKB vanuit Lectoraat Kunststof, FACT, WAC en/of het Testcentrum Circulaire plastics geïnitieerd/opgestart. | 4 | 4 | Ontwikkelen en openstellen regeling Circulaire economie | Gereed | Naar 2022 | Aantal aanvragen op het gebied van circulaire eco-nomie van de MKB-voucherregeling | 40 | 40 |
Innovatie | Aantal aanvragen ondernemers (voucher)regeling | 300 | 419 | Aantal nieuwe innovatieve start-ups in de circulaire economie begeleid vanuit startersproject | 5 | 8 |
Toelichting:
Er is in 2021 veel inzet gepleegd om begrip circulaire inkoop bekender te maken. Resultaat is dat circulariteit in meer projecten een rol krijgt. Op dit moment is er nog geen inzicht in het precieze aantal, maar omdat innovatie rondom hergebruik van materialen c.q. circulaire materialen zich steeds verder ontwikkeld en daarmee de mogelijkheden groter worden om deze in te kopen is een stijging van circulaire inkoop in o.a. infra projecten aannemelijk.
Wat heeft het gekost?
- Exploitatie - Bedragen x € 1.000,-
- Lasten
- Structurele budgetten
- Tijdelijke budgetten
- Reserves
- Overlopende passiva
- Totaal lasten
- Baten
- Structurele budgetten
- Reserves
- Voorzieningen
- Overlopende passiva
- Totaal baten
- Saldo van lasten en baten
- Mutatie reserves
- Mutatie tijdelijke budgetten
- Resultaat van lasten en baten
-
Realisatie 2020
- 1.144
- 6.021
- 3.578
- 0
- 10.744
- 100
- 1.186
- 2.000
- 0
- 3.287
- 7.457
- -1.552
- -4.657
- 1.248
-
Begroting 2021 na wijziging
- 711
- 2.871
- 5.483
- 748
- 9.813
- 0
- 968
- 0
- 748
- 1.716
- 8.097
- -2.438
- -483
- 5.176
-
Rekening 2021
- 731
- 2.623
- 4.268
- 150
- 7.772
- 8
- 474
- 0
- 150
- 632
- 7.140
- -1.718
- -222
- 5.200
-
Saldo begroting en rekening
- -20
- 248
- 1.214
- 598
- 2.041
- -8
- 494
- 0
- 598
- 1.084
- 957
- -720
- -260
- -24
Toelichting:
Per saldo is er een resultaat van -/- € 24.000,- op dit beleidsveld.
Structurele budgetten
Op het structurele budget Agenda Economie heeft ten opzichte van de begroting een kleine overbesteding plaatsgevonden van € 12.000,-.
Tijdelijke budgetten
Op het tijdelijk budget Jaarplan circulair is een onderbesteding van € 22.000,-, omdat een aantal projecten in 2021 nog niet zijn afgerond en daarmee zijn doorgeschoven naar 2022.
Het tijdelijk budget Businessbooster heeft een onderbesteding van € 62.000,-. Na de evaluatie van de aanjaagfase is besloten om de opdracht van de kwartiermaker in 2021 niet te continueren. Er waren te weinig bedrijven die aan het project mee wilden doen. Het beschikbare budget van € 62.000,- is hierdoor niet besteed.
Het budget Brede welvaart heeft een overbesteding van € 75.000, omdat er toch een project al gestart is in 2021. Deze was nog niet voorzien.
Reserves
Het interreg project BEESPOKE loopt wel goed, echter zijn er in 2021 minder uitgaven gedaan dan verwacht (€ 149.000). Het restant van de lagere last betreft een tweetal beklemde reserves Fact fase 2 (€ 542.000) en Sterk Fries Ondernemerschap (€312.000). De uitgaven op deze reeds eerder verstekte beschikkingen loopt iets achter bij het begrote kasritme.
De lagere bate betreft ontvangsten op interreg-projecten die wel waren begroot, echter nog niet ontvangen zijn.
Overlopende passiva
De MKB-Skillbooster is vertraagd gestart door allerlei omstandigheden zoals de pandemie en technische vraagstukken met betrekking tot opdrachtverstrekking aan de coalitie. Daarmee is project in juli 2021 pas gestart.