Wat willen we bereiken?
Wij zetten onverminderd in op het bevorderen van een duurzaam veilig wegennet en een verbeterde bereikbaarheid over weg, spoor en water. Wij doen dit met projecten die betrekking hebben op provinciale wegen en vaarwegen. Hiervoor heeft de provincie een leidende rol bij de besluitvorming, voorbereiding en financiering. Daarnaast hebben we een mede initiërende rol bij de rijksprojecten en soms een financiële.
Met betrekking tot onze eigen provinciale infrastructuur investeren wij vanaf 2020 jaarlijks structureel één miljoen euro om onze wegen nog veiliger te maken, teneinde het aantal verkeersdoden en gewonden te blijven terugdringen. Hiervoor wordt een programma opgesteld ter aanvulling op de reeds lopende programma’s. De projecten voor provinciale wegen en vaarwegen uit het PVVP (Provinciaal Verkeer en VervoerPlan) voeren we zelf uit op basis van het jaarlijkse uitvoeringsprogramma ‘Verkeer en Vervoer’.
Daarnaast willen wij het gebruik van de fiets stimuleren door het realiseren van nieuwe fietsroutes voor langere afstanden (zie ook beleidsveld 2.1).
Infrastructuurprojecten hebben een grote betekenis voor de leefbaarheid en hebben vaak een sterke sociale component. Waar mogelijk liften duurzaamheid en circulariteit hierin mee. Bij de uitvoering van de projecten hebben we aandacht voor onderwijs en arbeidsmarkt volgens de Friese eis voor ‘Social return on investment’.
In 2020 ronden we ook de laatste punten van een aantal grote infrastructuurprojecten af. Het betreft de financiële, administratieve en een beperkt aantal fysieke maatregelen. Het betreft de afronding van Leeuwarden VrijBaan, traverse N31 Harlingen, knooppunt Joure, De centrale As en het Prinses Margrietkanaal. Deze projecten staan niet meer beschreven in de paragraaf grote projecten. De afrondende werkzaamheden vinden binnen de gecommuniceerde planning en financiële kaders plaats. Mocht dat veranderen, dan wordt dat gerapporteerd in brieven en de bestuursrapportages.
Resultaten bestuursakkoord
De volgende resultaten uit het Bestuursakkoord hebben betrekking op dit beleidsveld:
39. er is begonnen aan de verruiming van de sluis Kornwerderzand
40. het aantal doden en gewonden op de Friese wegen daalt (infra-maatregelen)
41. er zijn minimaal vier hoofdfietsroutes over langere afstand gerealiseerd (infra-maatregelen)
Welke resultaten willen we in 2020 behalen?
- Het afronden van een aantal complexe infrastructuurprojecten.
Wat mag het kosten?
Onderstaande voorstellen bestuursakkoord zijn verwerkt in bovenstaande tabel.
Gewenste resultaten
Beleid
- Het gewenste resultaat zoals in de begroting is gehaald
- Het gewenste resultaat zoals geformuleerd in de begroting is inhoudelijk niet geheel gehaald
- Het voorgenomen gewenst resulaat zoals beschreven in de begroting is Inhoudelijk niet gehaald
Tijd
- Het gewenste resultaat zoals geformuleerd in de begroting is binnen de afgesproken tijd gehaald
- Het gewenste resultaat zoals geformuleerd in de begroting is niet geheel op tijd gehaald
- Het voorgenomen gewenste resulaat zoals beschreven in de begroting is niet op tijd gehaald
Geld
- T.a.v. het onderdeel geld is er geen afwijking (Overschrijding is kleiner dan 10% en kleiner dan € 50.000 en Onderschrijding is kleiner dan 10% en kleiner dan € 50.000).
- T.a.v. het onderdeel geld is er sprake van onderbesteding (Onderschrijding groter dan 10% en groter dan € 50.000).
- T.a.v. het onderdeel geld is er sprake van overbesteding (Overschrijding groter dan 10% en groter dan € 50.000).
|
Beleid |
Tijd |
Geld |
1
|
Het afronden van een aantal complexe infrastructuurprojecten. |
|
|
|
Toelichting:
De afronding van de grote projecten Vrijbaan, De Centrale As (DCA), Investeringsagenda Drachten Heerenveen (IDH), N31 Harlingen en Knooppunt Joure en N381 is nog in volle gang. Volgend jaar bij de behandeling van de tussenbalans wordt een actuele financiële stand gegeven over de complexe infrastructuurprojecten. Op basis van de huidige stand van zaken is een positief saldo te verwachten op het totaal.
Naar verwachting wordt knooppunt Joure nog dit jaar afgerond. Tot op dit moment valt het project binnen de financiële kaders. Inmiddels is duidelijk dat planschade en nadeelcompensatie ruim hoger gaan uitkomen dan vooraf ingeschat. Binnen het budget is maar beperkte ruimte om dit te vangen.
Een nadere toelichting waarom ‘Tijd’ op oranje staat, is hieronder weergegeven.
Prestatie indicatoren
Onderwerp |
Indicator |
Doelwaarde 2020 |
Prognose 2020 |
Grote infrastructuurprojecten |
Uitvoering van de projecten overeenkomstig de planning zoals opgenomen in paragraaf ‘grote projecten’ in deze begroting. |
95% |
|
Overige infrastructuurprojecten, inclusief fietsroutes op lange afstanden |
Uitvoering van de projecten overeenkomstig de planning zoals opgenomen in het Uitvoeringsprogramma verkeer en vervoer 2020 |
95% |
|
Veiligheid provinciale wegen |
Het deel van het wegennet dat voldoende tot goed scoort volgens de FryRAP (Friese beoordelingssystematiek o.b.v. EuroRAP) |
Stijging t.o.v. 2019 (meer dan 56% volgens Eurorap) |
|
Aantal ernstige ongevallen op provinciale wegen (ongevallen met dodelijke afloop of met ziekenhuisgewonden). Huidige situatie is 4 gevallen met dodelijke afloop. |
Een afname, dus minder dan 4 dodelijke ongevallen, om zo naar 0 te dalen |
|
Toelichting:
De projecten N358 Skieding en Uterwei kampen met tijdvertragingen door moeizame grondaankooptrajecten. Daar waar grond wordt aangekocht waarop woningen of bedrijven zijn gevestigd lopen gesprekken die meer tijd nodig hebben. De behandeling en vaststelling van het Provinciale Inpassingsplan (PIP) De Skieding vindt in zowel Provinciale Staten van Fryslân als Groningen plaats en is nu voorzien in december 2020. Bij brief van 9 juni 2020 is Provinciale Staten hier tussentijd over geïnformeerd.
Het aantal ernstige ongevallen op provinciale wegen (met dodelijke afloop) staat momenteel helaas al op 5. Daarmee is het niet meer mogelijk om binnen de doelwaarde voor dit jaar te blijven. Naast de staande programma’s voor het verbeteren van de verkeersveiligheid worden er maatregelen getroffen die ongevallen met wild op provinciale wegen moeten voorkomen, conform de toezegging n.a.v. de reeds afgehandelde motie 1266 (zie brief van 19 maart 2019 met het nummer 01642951). Hiervoor is een begrotingswijziging toegevoegd.
Wat wilden we bereiken?
Wij wilden in 2020 onverminderd inzetten op het bevorderen van een duurzaam en veilig wegennet en een verbeterde bereikbaarheid over weg, spoor en water. O.a. met projecten die betrekking hebben op provinciale wegen en vaarwegen, met daarbij een leidende rol voor de provincie bij de besluitvorming, voorbereiding en financiering van deze projecten. Daarnaast heeft de provincie een mede initiërende rol bij de rijksprojecten, en soms een financiële.
In 2020 wilden wij starten met het jaarlijks investeren van één miljoen euro in het veiliger maken van onze eigen provinciale infrastructuur, teneinde het aantal verkeersdoden en gewonden terug te blijven dringen. Hiervoor is een programma opgesteld ter aanvulling op de reeds lopende programma’s. De projecten voor provinciale wegen en vaarwegen uit het PVVP (Provinciaal Verkeer en VervoerPlan) voeren we zelf uit op basis van het jaarlijkse uitvoeringsprogramma ‘Verkeer en Vervoer’.
Daarnaast wilden wij het gebruik van de fiets stimuleren door het realiseren van nieuwe fietsroutes voor langere afstanden (zie ook beleidsveld 2.1).
Infrastructuurprojecten hebben een grote betekenis voor de leefbaarheid en hebben vaak een sterke sociale component. Waar mogelijk liften duurzaamheid en circulariteit hierin mee. Bij de uitvoering van de projecten hebben we aandacht voor onderwijs en arbeidsmarkt volgens de Friese eis voor ‘Social return on investment’.
In 2020 wilden we ook de laatste punten van een aantal grote infrastructuurprojecten afronden. Daarbij gaat het om de financiële, administratieve en een beperkt aantal fysieke maatregelen betreffende de projecten Leeuwarden VrijBaan, traverse N31 Harlingen, knooppunt Joure, De centrale As en het Prinses Margrietkanaal. Deze projecten staan niet meer beschreven in de paragraaf grote projecten. De afrondende werkzaamheden vinden binnen de gecommuniceerde planning en financiële kaders plaats. Mocht dat veranderen, dan wordt dat gerapporteerd in brieven en de bestuursrapportages.
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken? (doelrealisatie)
Prestatie indicatoren
Onderwerp |
Indicator |
Doelwaarde 2020 |
Realisatie 2020 |
Grote infrastructuurprojecten |
Uitvoering van de projecten overeenkomstig de planning zoals opgenomen in paragraaf ‘grote projecten’ in deze begroting. |
95% |
95% |
Overige infrastructuurprojecten, inclusief fietsroutes op lange afstanden |
Uitvoering van de projecten overeenkomstig de planning zoals opgenomen in het Uitvoeringsprogramma verkeer en vervoer 2020 |
95% |
85% |
Veiligheid provinciale wegen |
Het deel van het wegennet dat voldoende tot goed scoort volgens de FryRAP (Friese beoordelingssystematiek o.b.v. EuroRAP) |
Stijging t.o.v. 2019 (meer dan 56% volgens EuroRAP) |
57% |
Aantal ernstige ongevallen op provinciale wegen (ongevallen met dodelijke afloop of met ziekenhuisgewonden). |
Een afname, dus minder dan 4 dodelijke ongevallen, om zo naar 0 te dalen |
7 dodelijke ongevallen |
Toelichting:
Grote infrastructuurprojecten
De lopende grote projecten N381 en spoorprojecten worden toegelicht in de paragraaf grote projecten.
Overige infrastructuurprojecten
Voor wat betreft de overige infrastructuurprojecten is een aantal projecten qua aanbesteding en uitvoering doorgeschoven van 2020 naar 2021. Dit zijn N351 oversteek Laagduurswoude (t.g.v. grondaankoop), N383 Marsum (t.g.v. timing subsidies en aanbesteding), N369 kruispunt Rottevalle noord-Houtigehage (nader archeologisch onderzoek), N351 Wolvega-Slijkenburg (stikstof-problematiek).
Veiligheid provinciale wegen
Ondanks de gevolgen van corona en de lockdowns, waardoor de hoeveelheid verkeer ook op de provinciale wegen tijdelijk aanzienlijk afnam, is het aantal dodelijke slachtoffers op provinciale wegen toegenomen van 5 in 2019 naar 7 in 2020. Als eerste stap om deze tendens weer om te kunnen buigen naar een daling, voeren wij een analyse uit van de ongevalsgegevens.
Hebben we de gewenste resultaten bereikt?
Bekijk uitgebreide tabel
- Exploitatie - Bedragen x € 1.000,-
- Lasten
- Structurele budgetten
- Tijdelijke budgetten
- Reserves
- Overlopende passiva
- Totaal lasten
- Baten
- Structurele budgetten
- Tijdelijke budgetten
- Reserves
- Overlopende passiva
- Totaal baten
- Saldo van lasten en baten
- Mutatie reserves
- Mutatie tijdelijke budgetten
- Resultaat van lasten en baten
-
Realisatie 2019
-
-
1.859
-
35.410
-
-3.990
-
4.140
-
37.419
-
-
-
60
-
0
-
-16
-
4.140
-
4.184
-
-
33.235
-
-
3.379
-
-31.862
-
-
4.752
-
Rekening 2020
-
-
1.547
-
17.009
-
-19.783
-
21.774
-
20.547
-
-
-
18
-
28.981
-
477
-
21.774
-
51.250
-
-
-30.703
-
-
17.235
-
11.697
-
-
-1.771
Toelichting:
Per saldo is er een resultaat van € 247.000,- op dit beleidsveld.
Structurele budgetten
De lagere lasten van € 266.000,- bestaan voor € 463.000,- uit stelpost kapitaalslasten en hogere lasten van € 226.000,- voor wegverkeergegevens (zie hierna). Het benutten van de kapitaalslast is gekoppeld aan de opleverdata van investeringsprojecten. Bij latere oplevering ontstaat hierdoor vrijval in de kapitaalslasten. Aan onderzoeken is € 29.000,- minder besteed, hiertegenover staat de bijdrage van derden ook € 19.000,- lager is.
De uitgaven voor de Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW) waren hoger dan gepland. Dat komt deels doordat kosten over 2019 in 2020 in rekening zijn gebracht. Er is daarnaast echter ook sprake van een structurele groei in deze kosten. Het gaat hierbij om onze kosten voor de deelname in de NDW, maar ook aan het hieraan toegevoegde Nationaal Wegenbestand en het meldsysteem voor wegwerkzaamheden (MELVIN). Ook gaat het hierbij om de kosten van verkeerstellingen op provinciale wegen, die via het NDW zijn aanbesteed.
Tijdelijke budgetten
De lagere last van € 8 mln. heeft betrekking op concrete RSP-infraprojecten. De hogere bate van € 11 mln. heeft eveneens betrekking op de concrete RSP-infraprojecten. Beide bedragen worden via de reserve tijdelijke budgetten doorgeschoven naar 2021. Bij de 1ste berap komt een update van de stand van zaken over de infraprojecten.
Reserves/mutatie reserves
De lagere lasten van € 9,6 mln. wordt veroorzaakt door € 10,1 mln. lagere lasten voor sluis Kornwerderzand (uitgaven schuiven door), lagere lasten van € 1,4 mln. welke betrekking hebben op de dekkingsreserve en hogere lasten van € 1,9 mln. voor de Investeringsagenda Drachten Heerenveen.
Overlopende passiva
De overlopende passiva heeft betrekking op het RSP-mobiliteitsfonds en op de regionale aanpak laadinfrastructuur.
- GS budgetautorisatie
- Lasten
- Afschrijvingen infrastructuur
- Onderzoek
- Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid
- Structurele budgetten
- Bereikbaarheid Drachten Oost
- Bereikbaarheid Drachten OV
- Concrete infra projecten (provinciefonds)
- Duurzaamheid Drachten Leerpark
- Extra inzet bereikbaarheid
- Gebiedsontwikkeling Drachten West
- Infra Thialf
- Innovatieomgeving Drachten
- Investeringsagenda programmakosten
- Vaarweg Drachten
- Wandel- fiets- en ruiterpaden
- Tijdelijke budgetten
- Bereikbaarheid GO Heerenveen
- De Nieuwe Afsluitdijk
- Dekkingsreserve afschrijvingen
- Extra inzet bereikbaarheid
- Fietspaden
- Innovatieomgeving Drachten
- Inzet NUON Bereikbaarheid gebiedsontwikkeling Heerenveen
- Inzet NUON Investeringsagenda programmakosten
- Inzet NUON Verbeteren binnenhaven Drachten
- Openbaar vervoer infrastructuur
- Reserves
- Bereikbaarheid Drachten Oost
- Bereikbaarheid Drachten OV
- Bereikbaarheid GO Heerenveen
- Fiets in de Keten
- Heerenveen verbeteren busstation
- Investeringsagenda programmakosten
- Regionale aanpak laadinfrastructuur
- RSP Mobiliteitsfonds via SNN
- Overlopende Passiva
- Totaal lasten
- Baten
- Onderzoek
- Structurele budgetten
- Concrete infra projecten (provinciefonds)
- Vaarweg Drachten
- Tijdelijke budgetten
- De Nieuwe Afsluitdijk
- Openbaar vervoer infrastructuur
- Reserves
- Bereikbaarheid Drachten OV
- Bereikbaarheid GO Heerenveen
- Fiets in de Keten
- Investeringsagenda programmakosten
- Regionale aanpak laadinfrastructuur
- RSP Mobiliteitsfonds via SNN
- Overlopende Passiva
- Totaal baten
- Saldo van lasten en baten
Wat heeft het gekost?