Wat willen we bereiken?
Voor economie geven we vooral invulling aan brede welvaart door te streven naar een circulaire economie. Innovatie is nodig om de Friese economie te blijven stimuleren, maar ook om de terugloop van de beroepsbevolking op te vangen. In de beleidsbrief Circulaire Economie (maart 2018) hebben wij de ambitie geformuleerd dat Fryslân de meest gunstige ontwikkelregio wordt voor de circulaire economie in Nederland. Daarnaast willen we de MKB-vriendelijkste provincie van Nederland en meest circulaire regio van Europa worden. We willen daarom het MKB niet alleen in brede zin ondersteunen, maar ook in de route naar circulair ondernemen met – daar waar mogelijk – behulp van noordelijke, landelijke en/of Europese regelingen. Het aantal bedrijven dat verdient aan de circulaire economie moet hierdoor met 100% zijn gestegen in 2020.
We combineren onze focus op enerzijds circulaire economie en anderzijds innovatie onder meer door het blijven ondersteunen van de opbouw van kennis in Fryslân. We blijven daarom belangrijke kennisinstituten, -platforms en -clusters als het Innovatiecluster Drachten (ICD), Innovatiepact Fryslân (IPF) en Vereniging Circulair Fryslân ondersteunen mits ook het Rijk en de kennisinstellingen bijdragen. Met de ondersteuning aan het IPF bevorderen we bijvoorbeeld samenwerkingsverbanden tussen overheden, onderwijs en ondernemers.
Als provinciale organisatie willen we ook zelf het goede voorbeeld geven door door te groeien naar maximaal circulair inkopen in 2025. Ook willen we als provincie launching customer zijn voor innovatieve en/of circulaire experimenten.
Voor meer informatie over het ICD zie de Paragraaf 9 – Grote projecten.
Resultaten bestuursakkoord
22. we investeren in circulaire economie. Onder andere wordt de huidige voucherregeling voor het MKB uitgebreid met de mogelijkheid tot kennis ophalen over duurzaamheids- of circulariteitsvraagstukken
Welke resultaten willen we in 2020 behalen?
- In 2020 doen we een nulmeting en maken we een monitoringskader wat betreft circulair inkopen.
- In 2020 willen we launching customer zijn voor innovatieve en/of circulaire experimenten.
- Er worden in 2020 innovatieve circulaire projecten met Friese MKB vanuit Lectoraat Kunststof, FACT, WAC en/of het Testcentrum Circulaire plastics geïnitieerd/opgestart.
- Er wordt in 2020 een subsidieregeling Circulair opengesteld.
- De voucherregeling is in 2020 uitgebreid met de mogelijkheid om kennis op te halen over duurzaamheids- of circulariteits- vraagstukken.
- Het programma sterk Fries ondernemerschap leidt tot het opzetten en begeleiden van nieuwe innovatieve bedrijven/startups.
Wat mag het kosten?
Onderstaande voorstellen bestuursakkoord zijn verwerkt in bovenstaande tabel.
Wat wilden we bereiken?
In 2020 gaven we met het Programma Economie vooral invulling aan brede welvaart door te streven naar een circulaire economie. Innovatie is nodig om de Friese economie te blijven stimuleren, maar ook om de terugloop van de beroepsbevolking op te vangen. In de beleidsbrief Circulaire Economie (maart 2018) hebben wij de ambitie geformuleerd dat Fryslân de meest gunstige ontwikkelregio wordt voor de circulaire economie in Nederland. Daarnaast willen we de MKB-vriendelijkste provincie van Nederland en meest circulaire regio van Europa worden. We wilden daarom het MKB niet alleen in brede zin ondersteunen, maar ook in de route naar circulair ondernemen met – daar waar mogelijk – behulp van noordelijke, landelijke en/of Europese regelingen. Hiervoor is in 2018 samen met RUG Campus een nulmeting gehouden. Het was onze ambitie dat in 2020 het aantal bedrijven dat verdient aan de circulaire economie vanuit deze nulmeting met 100% gestegen zou zijn. Dit zullen we in 2021 gaan meten.
Het afgelopen jaar combineerden we onze focus op enerzijds circulaire economie en anderzijds innovatie onder meer door het blijven ondersteunen van de opbouw van kennis in Fryslân. We bleven daarom belangrijke kennisinstituten, -platforms en -clusters als het Innovatiecluster Drachten (ICD), Innovatiepact Fryslân (IPF) en Vereniging Circulair Fryslân ondersteunen. Met de ondersteuning aan het IPF bevorderden we bijvoorbeeld samenwerkingsverbanden tussen overheden, onderwijs en ondernemers.
Als provinciale organisatie willen we ook zelf het goede voorbeeld geven door door te groeien naar maximaal circulair inkopen in 2025. Ook willen we als provincie launching customer zijn voor innovatieve en/of circulaire experimenten. Het afgelopen jaar is verder gewerkt aan het bewerkstelligen van deze ambities.
Voor meer informatie over het Innovatiecluster Drachten zie de Paragraaf 9 – Grote projecten.
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken? (doelrealisatie)
Beleidsvelden
|
Ligt de doelrealisatie op schema? |
Zijn de gewenste resultaten behaald? |
Zijn de kosten binnen het budget gebleven? |
4.1
|
Innovatie en circulaire economie |
|
|
|
Hebben we de gewenste resultaten bereikt?
Gewenste resultaten
Beleid
- Het gewenste resultaat zoals in de begroting is gehaald
- Het gewenste resultaat zoals geformuleerd in de begroting is inhoudelijk niet geheel gehaald
- Het voorgenomen gewenst resulaat zoals beschreven in de begroting is Inhoudelijk niet gehaald
Tijd
- Het gewenste resultaat zoals geformuleerd in de begroting is binnen de afgesproken tijd gehaald
- Het gewenste resultaat zoals geformuleerd in de begroting is niet geheel op tijd gehaald
- Het voorgenomen gewenste resulaat zoals beschreven in de begroting is niet op tijd gehaald
Geld
- T.a.v. het onderdeel geld is er geen afwijking (Overschrijding is kleiner dan 10% en kleiner dan € 50.000 en Onderschrijding is kleiner dan 10% en kleiner dan € 50.000).
- T.a.v. het onderdeel geld is er sprake van onderbesteding (Onderschrijding groter dan 10% en groter dan € 50.000).
- T.a.v. het onderdeel geld is er sprake van overbesteding (Overschrijding groter dan 10% en groter dan € 50.000).
|
Beleid |
Tijd |
Geld |
1
|
In 2020 doen we een nulmeting en maken we een monitoringskader wat betreft circulair inkopen. |
|
|
|
2
|
In 2020 willen we launching customer zijn voor innovatieve en/of circulaire experimenten. |
|
|
|
3
|
Er worden in 2020 innovatieve circulaire projecten met Friese MKB vanuit Lectoraat Kunststof, FACT, WAC en/of het Testcentrum Circulaire plastics geïnitieerd/opgestart. |
|
|
|
4
|
Er wordt in 2020 een subsidieregeling Circulair opengesteld. |
|
|
|
5
|
De voucherregeling is in 2020 uitgebreid met de mogelijkheid om kennis op te halen over duurzaamheids- of circulariteitsvraagstukken. |
|
|
|
6
|
Het programma sterk Fries ondernemerschap leidt tot het opzetten en begeleiden van nieuwe innovatieve bedrijven/startups. |
|
|
|
Toelichting:
4. In het Coronapakket deel I zijn een drietal innovatieregelingen opgenomen, waar ook ontwikkeling van circulaire businessmodellen voor ingediend kon worden. Om geen overlap te creëren is daarom de regeling circulaire economie doorgeschoven.
Prestatie indicatoren
Onderwerp |
Indicator |
Doelwaarde 2020 |
Realisatie 2020 |
Circulaire Economie |
Nulmeting en monitoringskader circulair inkopen |
Gereed |
Gereed |
Aantal duurzame/innovatieve experimenten met provincie als launching customer (energie, circulari-teit) |
2 |
2 |
Aantal innovatieve circulaire projecten met Friese MKB vanuit Lectoraat Kunststof, FACT, WAC en/of het Testcentrum Circulaire plastics geïnitieerd/opgestart |
4 |
5 |
Aantal aanvragen voor de nieuwe regeling Circulaire Economie |
10 |
0 |
Aantal aanvragen op het gebied van Circulaire Economie (Bedrijfsontwikkeling) van de Voucherregeling |
40 |
78 |
Innovatie |
Aantal nieuwe innovatieve startups in de circulaire economie begeleid vanuit startersproject |
5 |
8 |
Aantal aanvragen ondernemers (voucher-)regeling |
360 |
461 |
Toelichting:
Nieuwe regeling Circulaire Economie:
De nieuwe regeling Circulair is in 2020 niet opengesteld, zoals onder de tabel ‘Hebben we de gewenste resultaten bereikt?’ staat toegelicht.
Voucherregeling: Aanvragen Circulaire Economie
Binnen de MKB Voucher is in het ‘aanvraagformulier 2020’ gevraagd om aan te geven om wat voor bedrijfsontwikkeling het gaat. In 78 van de gevallen bleek het om Circulaire economie te gaan. De 78 waren meer dan we hadden verwacht (40).
Wat heeft het gekost?
Bekijk uitgebreide tabel
- Exploitatie - Bedragen x € 1.000,-
- Lasten
- Structurele budgetten
- Tijdelijke budgetten
- Reserves
- Totaal lasten
- Baten
- Structurele budgetten
- Reserves
- Voorzieningen
- Totaal baten
- Saldo van lasten en baten
- Mutatie reserves
- Mutatie tijdelijke budgetten
- Resultaat van lasten en baten
-
Realisatie 2019
-
-
799
-
2.811
-
811
-
4.421
-
-
-
6
-
1.352
-
0
-
1.358
-
-
3.062
-
-
1.332
-
-1.703
-
-
2.691
-
Rekening 2020
-
-
1.144
-
6.021
-
3.571
-
10.736
-
-
-
100
-
1.186
-
2.000
-
3.287
-
-
7.449
-
-
-1.552
-
-4.657
-
-
1.240
Toelichting:
Per saldo is er een resultaat van -/- € 49.000,- op dit beleidsveld.
Structurele budgetten
Bij de structurele budgetten zien we een overschrijding van € 132.000,-. Deze overschrijding wordt veroorzaakt door de lastneming op Innofest voor in totaal € 200.000,-. Begroot in 2020 was slechts € 20.000,-. Hierdoor laat Innofest een overschrijding zien van € 180.000,-. Bij de 1e berap 2021 zullen de budgetten van de volgende jaren hier ten gunste van het begrotingssaldo op aangepast worden, waardoor deze stelselwijziging budgettair neutraal is over de jaren 2020 en verder.
Op het structurele budget Agenda Economie is voor € 50.000,- onder besteed. Onderbesteding is het gevolg van nog niet afgeronde activiteiten die daarmee doorgeschoven worden naar 2021.
Tijdelijke budgetten
De overschrijding wordt vooral verklaard vanuit de stelselwijziging lastneming subsidies. De verplichtingen die voor volgende jaren aangegaan zijn, zijn cf. de nieuwe werkwijze ten laste van 2020 gebracht. De last wordt gedekt door de mutatie reserve tijdelijke budgetten.
In 2017 is voor 2 jaar de subsidieregeling Circulair geopend met een subsidieplafond van destijds € 500.000,-. In 2018 is, wegens groot succes van de regeling, bij de 2e berap € 600.000,- beschikbaar gesteld om opnieuw een subsidieplafond vast te stellen voor de periode 2018/2019. Het subsidieplafond hiervan is niet volledig bereikt, er is een vrijval van € 70.000,-. Er is € 36.000,- lager beschikt dan het subsidieplafond, verder is er eind vorig jaar één subsidie op nihil vastgesteld waarmee € 34.000,- euro vrijkwam. De regeling is niet meer open en dus valt de € 70.000,- vrij aan de algemene middelen.
Op het tijdelijk budget Jaarplan circulair is een onderbesteding van € 13.000,- die leidt tot vrijval. Een aantal opdrachten die we wilden verstrekken is verschoven naar 2021.
- GS budgetautorisatie
- Lasten
- Agenda economie
- Innofest
- IPO bijdrage
- Structurele budgetten
- Brede welvaart
- Circulaire economie
- Collegegeld universitair onderwijs
- Innovatie steiger visserijhaven Harlingen
- Innovatiecluster Drachten
- Innovatiepact Fryslan
- Jaarplan circulair
- Nationaal Testcentrum Circulaire Plastics NTCP
- RUG Smart factories
- Sterk Fries ondernemerschap
- Stimuleren samenwerking MKB-MBO
- VCF 2020-2023
- Tijdelijke budgetten
- Creative Europe projecten
- Efro-Ez projecten
- Horizon 2020 projecten
- Innovatiecluster Drachten
- Interreg projecten
- Investeringskader Waddengebied projecten
- Inzet NUON Circulaire economie
- Inzet NUON Closing the Loops
- Inzet NUON Lectoraat hergebruik kunststof
- Inzet NUON Voedingsapplicatiecentrum FACT
- Project Fryslan Fernijt IV
- Sterk Fries ondernemerschap
- Waddenfonds projecten
- Reserves
- Totaal lasten
- Baten
- Agenda economie
- Structurele budgetten
- Interreg projecten
- Inzet NUON Onderzoek hergebruik kunststof
- Project Fryslan Fernijt IV
- Reserves
- Lening Innovatie Fonds Noord Nederland IFNN
- Voorzieningen
- Totaal baten
- Saldo van lasten en baten