Wat willen we bereiken?
Wij streven naar het op peil houden en verbeteren van de bereikbaarheid met het openbaar vervoer (OV). De hiervoor benodigde werkzaamheden bestaan in grote lijnen uit:
- periodiek aanbesteden en continu beheren, monitoren en doorontwikkelen van OV-concessies;
- het samen met gemeenten maken van slimme combinaties tussen diverse vormen van vervoer in het sociaal domein en “dunne” gedeelten van het OV;
- het binnen de concessiesystematiek inspelen op actuele ontwikkelingen in de vervoermarkt en de vervoerstechniek;
- ontwikkelen en ondersteunen van nieuwe concepten van (kleinschalig) openbaar vervoer;
- het in stand houden én verbeteren van de kwaliteit van de OV-infrastructuur.
Resultaten bestuursakkoord
42. er is een toename van het aantal zero-emissie bussen;
43. het openbaar vervoer op het Friese platteland is in de nieuwe concessie minimaal gelijkwaardig aan het huidige;
44. er zijn afspraken over tijdwinst op bestaand spoor, waarbij we streven naar minimaal 30 minuten tijdwinst;
47. de concessieverlening voor de sprinterdiensten tussen Leeuwarden – Zwolle is gedecentraliseerd naar Fryslân;
48. er zijn afspraken over overdracht van de concessieverlening voor de Waddenveren naar Fryslân;
49. we houden regelmatig innovatieve tafels waarbij experts out of the box nadenken over sociale en technologische innovatie in het openbaar vervoer.
Welke resultaten willen we in 2020 behalen?
- In 2020 gaat de nieuwe treinconcessie van start. Dit betekent meer en nieuwe treinen.
- Een belangrijk speerpunt in 2020 is de aanbesteding van de nieuwe busconcessie.
We betrekken hierbij de resultaten uit het bestuursakkoord. Er vindt besluitvorming plaats over de inhoudelijke richting met bijbehorende financiële middelen. Dit alles krijgt zijn beslag in het programma van eisen van de nieuwe busconcessie.
- Wij zetten op de versnelling van de spoorverbinding van Noord-Nederland met de Randstad, zowel over bestaand spoor als nieuwe spoor (Lelylijn). In dit verband zullen wij coalities vormen met de stakeholders.
Wat mag het kosten?
Wat wilden we bereiken?
Wij streven naar het op peil houden en verbeteren van de bereikbaarheid met het openbaar vervoer (OV). De hiervoor benodigde werkzaamheden bestaan in grote lijnen uit:
- periodiek aanbesteden en continu beheren, monitoren en door ontwikkelen van OV-concessies;
- het samen met gemeenten maken van slimme combinaties tussen diverse vormen van vervoer in het sociaal domein en “dunne” gedeelten van het OV;
- het binnen de concessiesystematiek inspelen op actuele ontwikkelingen in de vervoermarkt en de vervoerstechniek;
- ontwikkelen en ondersteunen van nieuwe concepten van (kleinschalig) OV;
- het in stand houden én verbeteren van de kwaliteit van de OV-infrastructuur.
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken? (doelrealisatie)
Beleidsvelden
|
Ligt de doelrealisatie op schema? |
Zijn de gewenste resultaten behaald? |
Zijn de kosten binnen het budget gebleven? |
2.4
|
Openbaar vervoer |
|
|
|
Toelichting:
Het tijdschema voor de aanbesteding van de nieuwe bus concessie is aangepast. Door corona is er momenteel onzekerheid of de gewenste resultaten binnen budget zijn te behalen.
De coronamaatregelen en het hierdoor veranderde reisgedrag hebben een grote impact gehad op het OV. Er is daardoor voornamelijk ingezet op het instandhouden van het OV. Voor 2020 is door het Rijk hiertoe een beschikbaarheidsvergoeding beschikbaar gesteld. Hiermee hebben vervoerders voor 2020 het OV in stand kunnen houden op het afgesproken voorzieningenniveau. De vervoerders zijn daarbij akkoord gegaan met het nemen van alsnog een verlies van -7 % tot -10 % over 2020.
Gedurende het jaar is PS hierover geïnformeerd via brieven.
Hebben we de gewenste resultaten bereikt?
Gewenste resultaten
Beleid
- Het gewenste resultaat zoals in de begroting is gehaald
- Het gewenste resultaat zoals geformuleerd in de begroting is inhoudelijk niet geheel gehaald
- Het voorgenomen gewenst resulaat zoals beschreven in de begroting is Inhoudelijk niet gehaald
Tijd
- Het gewenste resultaat zoals geformuleerd in de begroting is binnen de afgesproken tijd gehaald
- Het gewenste resultaat zoals geformuleerd in de begroting is niet geheel op tijd gehaald
- Het voorgenomen gewenste resulaat zoals beschreven in de begroting is niet op tijd gehaald
Geld
- T.a.v. het onderdeel geld is er geen afwijking (Overschrijding is kleiner dan 10% en kleiner dan € 50.000 en Onderschrijding is kleiner dan 10% en kleiner dan € 50.000).
- T.a.v. het onderdeel geld is er sprake van onderbesteding (Onderschrijding groter dan 10% en groter dan € 50.000).
- T.a.v. het onderdeel geld is er sprake van overbesteding (Overschrijding groter dan 10% en groter dan € 50.000).
|
Beleid |
Tijd |
Geld |
1
|
In 2020 gaat de nieuwe treinconcessie van start. Dit betekent meer en nieuwe treinen. |
|
|
|
2
|
Een belangrijk speerpunt in 2020 is de aanbesteding van de nieuwe bus concessie. |
|
|
|
3
|
We betrekken hierbij de resultaten uit het bestuursakkoord. Er vindt besluitvorming plaats over de inhoudelijke richting met bijbehorende financiële middelen. Dit alles krijgt zijn beslag in het programma van eisen van de nieuwe bus concessie. |
|
|
|
Toelichting:
1. In december 2020 is de nieuwe treinconcessie van start gegaan. Vanwege corona is de bouw en instroming van de door de concessiehouder toegezegde nieuwe treinen echter vertraagd. De nieuwe treinen zullen in 2021 instromen.
2. De huidige busconcessies eindigen in december 2022. Door corona is het verder doorzetten van de aanbesteding zeer riskant. Het risico op een slecht of geen aanbestedingsresultaat is door ons groot geacht. Daarom is in 2020 besloten de aanbesteding uit te stellen. Hierover bent u veelvuldig per brief geïnformeerd. Inmiddels wordt gewerkt aan een zogenaamde overbruggingsconcessie voor de periode 2023 en 2024.
3. In november 2019 is de Nota van Uitgangspunten busconcessie vastgesteld door PS waarbij de te behalen resultaten uit het bestuursakkoord zijn verwerkt. Op basis van de uitgangspunten is een concept PvE opgesteld. Vanwege stopzetting van de huidige aanbesteding is het concept PvE nog niet definitief vastgesteld en gepubliceerd. De verwachting is dat het beleid moet worden aangepast door corona. De impact en gevolgen voor lange termijn van corona op het OV zijn nog onzeker. Ook is het daarom de vraag of de huidige financiële middelen toereikend zijn om het huidige voorzieningenniveau op peil te houden.
Prestatie indicatoren
Onderwerp |
Indicator |
Doelwaarde 2020 |
Realisatie 2020 |
Implementatie treinconcessie 2020-2035 |
Per 13 december 2020 start de treinconcessie volgens de voorwaarden van de nieuwe concessie |
100% |
90% |
Kernen met openbaar vervoer |
Deel van de kernen waar openbaar vervoer beschikbaar is (volgens de definities in het PVVP) |
100% |
100% |
Verduurzaming OV |
Minimaal 28 elektrische bussen |
>28 |
28 |
Aanbesteding bus concessie 2022- ev. |
Vaststellen Programma van Eisen (PVE) |
PVE gereed |
0% |
Versnelling over bestaand spoor Noorden-Randstad |
Afspraken met Rijk gemaakt over wijze en tijdsverloop versnelling Noorden-Randstad |
Afspraken gemaakt |
50% |
Decentralisatie sprinterdiensten Leeuwarden-Zwolle |
In 2020 afspraken gemaakt net het Rijk betreffende overname sprinterdiensten Leeuwarden Zwolle |
Afspraken gemaakt |
50% |
Overdracht concessieverlening waddenveren |
Voor- en nadelen inzichtelijk Plan van aanpak gereed |
100% |
100% |
Innovatieve tafels |
In 2020 organiseren we 2 bijeenkomsten |
2 |
2 |
Toelichting:
Implementatie treinconcessie 2020-2035
De implementatie van de treinconcessie is nog niet volledig gerealiseerd vanwege de latere instroming van treinen.
Kernen met openbaar vervoer
Omdat het Rijk voor 2020 een beschikbaarheidsvergoeding beschikbaar heeft gesteld voor vervoerders en omdat decentrale overheden hun exploitatiebijdragen in 2020 op niveau hebben gehouden, hebben vervoerders het voorzieningenniveau in stand kunnen houden.
Verduurzaming OV
Er rijden op dit moment 28 zero-emissie bussen.
Aanbesteding bus concessie 2022-ev
Het Programma van Eisen voor de aanbesteding bus concessie is gereed, maar vanwege corona nog niet definitief vastgesteld. De aanbesteding is uitgesteld.
Versnelling over bestaand spoor Noorden-Randstad
In de eerste helft van 2020 is het potentieonderzoek uitgevoerd, waaruit blijkt dat de Lelylijn leidt tot ca. 40 minuten reistijdwinst. In het BO-MIRT van november 2020 is met het Rijk afgesproken in 2021 een verdiepend vervolgonderzoek te starten, waarin de ministeries l&W, BZK en Noord-Nederland deze potentie in samenhang met de haalbaarheid van een bijpassende ruimtelijke ontwikkeling ten aanzien van wonen, werken, recreëren en bereikbaarheid verder in kaart brengen. Daarnaast loopt de lobby om de Lelylijn geagendeerd te krijgen bij het Rijk.
Decentralisatie sprinterdiensten Leeuwarden-Zwolle
In het BO-MIRT 2020 is afgesproken, dat in navolging van de afspraken uit het BO MIRT 2019 ten aanzien van decentralisatie van de sprinterdienst Leeuwarden-Zwolle en de spoorbrug over het Van Harinxmakanaal, het Rijk en provincie Fryslân gezamenlijk werken aan een samenhangend pakket van maatregelen voor de verbetering van het openbaar vervoer in Fryslân, voornamelijk gericht op de spoorlijn Leeuwarden – Zwolle. Voor de provincie Fryslân is het investeren in infrastructurele maatregelen en het realiseren van een beter reizigersproduct, zonder extra financiële inzet van de provincie een randvoorwaarde.
Overdracht concessieverlening waddenveren
In 2020 zijn we samen met het Rijk verdergegaan met een traject dat is gericht op besluitvorming over de overname van de bevoegdheid tot concessieverlening voor de Waddenveren. Er is een plan van aanpak gemaakt en er wordt een intentieovereenkomst voorbereid, die in het eerste kwartaal van 2021 moet worden vastgesteld.
Innovatieve tafels
Fysieke bijeenkomsten zijn i.v.m. de coronacrisis beperkt mogelijk. In het kader van de busconcessie zijn er wel bijeenkomsten gehouden met onderwijskoepels.
Wat heeft het gekost?
Bekijk uitgebreide tabel
- Exploitatie - Bedragen x € 1.000,-
- Lasten
- Structurele budgetten
- Tijdelijke budgetten
- Reserves
- Overlopende passiva
- Totaal lasten
- Baten
- Structurele budgetten
- Overlopende passiva
- Totaal baten
- Saldo van lasten en baten
- Mutatie reserves
- Mutatie tijdelijke budgetten
- Resultaat van lasten en baten
-
Realisatie 2019
-
-
46.971
-
43
-
1.738
-
0
-
48.751
-
-
-
1.771
-
0
-
1.771
-
-
46.980
-
-
-226
-
0
-
-
46.755
-
Rekening 2020
-
-
50.429
-
217
-
30
-
3.821
-
54.497
-
-
-
1.708
-
3.821
-
5.529
-
-
48.968
-
-
1.991
-
0
-
-
50.959
Toelichting:
Per saldo is er een resultaat van € 1,6 mln. op dit beleidsveld.
Structureel lasten
Per saldo is er een onderschrijding van € 1,6 mln. Dit wordt veroorzaakt door lagere lasten van € 1,5 mln. en hogere baten van € 0,1 mln. De lagere lasten bestaan uit meerwerk/additioneel vervoer (aanvullende ritten voor bijvoorbeeld drukkere periodes scholen, evenementen ed.) waar in de coronaperiode geen aanleiding voor was. In de coronaperiode is de reguliere dienstregeling in stand gebleven. De hoger bate heeft betrekking op hogere bijdrage van derden.
Tijdelijke budgetten
De lagere lasten van € 51.000,- betreft een verplichting (Mobiliteitscentrale NO-Fryslân) die in een later jaar tot besteding komt. Het bedrag gaat daarmee via de reserve tijdelijke budgetten mee naar 2021.
Reserves/mutatie reserves
De lagere lasten van € 1,7 mln. hebben betrekking op de reserve BDU. Reden hiervoor is dat de vierde trein later is gaan rijden dan gepland.
Overlopende passiva
De overlopende passiva heeft betrekking op de beschikbaarheidsvergoeding OV 2020, resterende middelen worden in 2021 uitgekeerd.