Wat willen we bereiken?
Plannen en beleidskaders die zijn toegesneden op de actuele ontwikkelingen. Daarvoor monitoren we de verkeersontwikkelingen. Met het Rijk en met gemeenten maken we afspraken over ontwikkeling en uitvoering van beleid.
Met verkeerseducatie en voorlichting dragen we bij aan het verminderen van het aantal verkeersslachtoffers. Wij leggen prioriteit bij het bereiken van de doelgroepen jongeren en ouderen. Fietsers krijgen bijzondere aandacht.
Met betrokken partijen in Fryslân geven we vorm en inhoud aan de regionale Uitvoeringsagenda voor het nationaal Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 (SPV2030).
Voor de speerpunten Snelheid en Alcohol/Drugs streven we in de Kerngroep Verkeershandhaving naar verdubbeling van het aantal controles.
We zoeken naar wegen om maximaal in te zetten op de veiligheid van de combinatie 70+ verkeersdeelnemer op een (elektrische) fiets. We stimuleren bewuste mobiliteitskeuzes.
Resultaten bestuursakkoord
35. er is helderheid over de beste oplossing voor de weg Sneek-Leeuwarden;
36. er zijn afspraken met het Rijk over Skarster Rien en Bolsward;
40. het aantal doden en gewonden op de Friese wegen daalt (educatie);
41. er zijn minimaal vier hoofdfietsroutes over langere afstand gerealiseerd (subsidie);
45. er zijn afspraken met het Rijk over de vervanging van de spoorbrug in het Van Harinxmakanaal door een aquaduct;
46. er is een MKBA over de Lelylijn uitgevoerd.
Welke resultaten willen we in 2020 behalen?
- Het PVVP wordt als beleidskader niet meer herzien, vanwege de komst van de Omgevingsvisie. In plaats daarvan werken wij het beleid over infrastructuur en mobiliteit uit in de vorm van een programma als uitwerking van de Omgevingsvisie. Wij combineren onze inzet zo veel mogelijk met die voor een regionaal mobiliteitsplan, zoals afgesproken in het Klimaatakkoord. Wij willen dit in 2020 geheel of grotendeels afronden.
- De provinciale inzet op het gebied van infrastuctuur en mobiliteit brengen wij jaarlijks in beeld in een uitvoeringsprogramma. Dit is beschikbaar tijdens het bespreken van de begroting in Provinciale Staten.
- We intensiveren onze inzet op verkeersveiligheid, zowel met gedragsmaatregelen als met verbeteringen van infrastructuur:
Wij starten met een onderzoek naar de beste oplossing voor de N354 Sneek-Leeuwarden.
Samen met gemeenten stellen wij een programma op voor het realiseren van hoofdfietsroutes. Dit bestaat uit een gemeentelijk deel en een provinciaal deel. Voor het gemeentelijke deel komt een subsidie beschikbaar.
- Bij het Rijk agenderen we de MKBA voor de Lelylijn en de knelpunten in het hoofdwegennet, onder andere via het Bestuurlijk Overleg MIRT.
- We werken onze visie op beroepsvaarwegen verder uit.
Wat mag het kosten?
Onderstaande voorstellen bestuursakkoord zijn verwerkt in bovenstaande tabel.
Wat wilden we bereiken?
Plannen en beleidskaders die waren toegesneden op de actuele ontwikkelingen door verkeersontwikkelingen te monitoren. Met het Rijk en met gemeenten wilden we afspraken maken over ontwikkeling en uitvoering van beleid.
Met verkeerseducatie en voorlichting wilden we bijdragen aan het verminderen van het aantal verkeersslachtoffers. Wij wilden daarbij prioriteit leggen bij het bereiken van de doelgroepen jongeren en ouderen. Ook fietsers moesten bijzondere aandacht krijgen.
Met betrokken partijen in Fryslân wilden we daarnaast vorm en inhoud geven aan de regionale Uitvoeringsagenda voor het nationaal Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 (SPV2030).
Voor de speerpunten Snelheid en Alcohol/Drugs streefden we in de Kerngroep Verkeershandhaving naar verdubbeling van het aantal controles.
We zochten naar wegen om maximaal in te zetten op de veiligheid van de combinatie 70+ verkeersdeelnemer op een (elektrische) fiets en het stimuleren van bewuste mobiliteitskeuzes.
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken? (doelrealisatie)
Beleidsvelden
|
Ligt de doelrealisatie op schema? |
Zijn de gewenste resultaten behaald? |
Zijn de kosten binnen het budget gebleven? |
2.1
|
Beleid en verkeersveiligheid |
|
|
|
Toelichting:
Het tijdschema voor het Regionaal Mobiliteitsplan is aangepast. Ons doel ten aanzien van het verminderen van het aantal verkeersdoden hebben wij niet gehaald. Het aantal door de politie geregistreerde verkeersdoden in de provincie is in 2020 helaas hoger (27) ten opzichte van het jaar 2019 (21), de negatieve trendbreuk sinds 2015 zet zich voort.
Een deel van de verkeerseducatie-inspanningen hebben we niet kunnen realiseren door corona. De realisatie van hoofdfietsroutes staat onder druk.
Hebben we de gewenste resultaten bereikt?
Gewenste resultaten
Beleid
- Het gewenste resultaat zoals in de begroting is gehaald
- Het gewenste resultaat zoals geformuleerd in de begroting is inhoudelijk niet geheel gehaald
- Het voorgenomen gewenst resulaat zoals beschreven in de begroting is Inhoudelijk niet gehaald
Tijd
- Het gewenste resultaat zoals geformuleerd in de begroting is binnen de afgesproken tijd gehaald
- Het gewenste resultaat zoals geformuleerd in de begroting is niet geheel op tijd gehaald
- Het voorgenomen gewenste resulaat zoals beschreven in de begroting is niet op tijd gehaald
Geld
- T.a.v. het onderdeel geld is er geen afwijking (Overschrijding is kleiner dan 10% en kleiner dan € 50.000 en Onderschrijding is kleiner dan 10% en kleiner dan € 50.000).
- T.a.v. het onderdeel geld is er sprake van onderbesteding (Onderschrijding groter dan 10% en groter dan € 50.000).
- T.a.v. het onderdeel geld is er sprake van overbesteding (Overschrijding groter dan 10% en groter dan € 50.000).
|
Beleid |
Tijd |
Geld |
1
|
Het PVVP wordt als beleidskader niet meer herzien, vanwege de komst van de Omgevingsvisie. In plaats daarvan werken wij het beleid over infrastructuur en mobiliteit uit in de vorm van een programma als uitwerking van de Omgevingsvisie. Wij combineren onze inzet zo veel mogelijk met die voor een regionaal mobiliteitsplan, zoals afgesproken in het Klimaatakkoord. Wij willen dit in 2020 geheel of grotendeels afronden. |
|
|
|
2
|
De provinciale inzet op het gebied van infrastructuur en mobiliteit brengen wij jaarlijks in beeld in een uitvoeringsprogramma. Dit is beschikbaar tijdens het bespreken van de begroting in Provinciale Staten. |
|
|
|
3
|
We intensiveren onze inzet op verkeersveiligheid, zowel met gedragsmaatregelen als met verbeteringen van infrastructuur: • Wij starten met een onderzoek naar de beste oplossing voor de N354 Sneek-Leeuwarden. • Samen met gemeenten stellen wij een programma op voor het realiseren van hoofdfietsroutes. Dit bestaat uit een gemeentelijk deel en een provinciaal deel. Voor het gemeentelijke deel komt een subsidie beschikbaar. |
|
|
|
4
|
Bij het Rijk agenderen we de MKBA voor de Lelylijn en de knelpunten in het hoofdwegennet, onder andere via het Bestuurlijk Overleg MIRT. |
|
|
|
5
|
We werken onze visie op beroepsvaarwegen verder uit. |
|
|
|
Toelichting:
1. De Startnotitie voor het Regionaal Mobiliteitsprogramma (RMP) is op 21 oktober 2020 door PS vastgesteld, na de Provinciale Omgevingsvisie (september 2020). De nadere uitwerking in het ontwerp-RMP vindt vervolgens in 2021 plaats.
3. Naar de oorzaken van de trendbreuk in het aantal dodelijke ongevallen (ook op provinciale wegen) doen we onderzoek, de resultaten hiervan zullen dienen als input voor het RMP.
Door de coronacrisis hebben we een behoorlijk aantal verkeerseducatieve activiteiten (Fietsdagen en Rijvaardigheidsritten) niet kunnen organiseren, met name bij de doelgroep Ouderen. Om het wegvallen van het project TRIALS voor jonge automobilisten te compenseren hebben we met de drie noordelijke provincies een alternatief programma TRACKS (tracks.nu) voor dezelfde doelgroep in de markt gezet.
Voor veel gemeenten is het moeilijk om de middelen te vinden voor het eigen aandeel in de realisatiekosten van hoofdfietsroutes. Het tot stand brengen van hoofdfietsroutes vraagt daardoor meer tijd. Het is onzeker of de cofinanciering van de gemeenten beschikbaar komt.
5. De uitwerking (besluit) vaarwegenvisie voor beroepsvaart en bereikbaarheid is op 27 november 2019 door PS vastgesteld. Voor de beroepsvaarwegen is in 2019 en 2020 onderzoek gedaan naar de veiligheid op het water. Dit onderzoek is in afronding. Zo ook voor de vaarweg Heerenveen, o.a. bij de passage bij Terherne. Voor de vaarweg Drachten zijn er in 2020 onderhoudswerkzaamheden verricht om de zichthoeken beter te krijgen. Tevens is een onderzoek gestart naar evt. aanvullende maatregelen ter verbetering van de veiligheid. Verder is gestart met gebiedsproces Hegewarren, waarin een alternatieve route voor de vaarweg Drachten wordt meegenomen.
Prestatie indicatoren
Onderwerp |
Indicator |
Doelwaarde 2020 |
Realisatie 2020 |
Verkeerseducatie voor jongeren |
Aantal basisscholen met Basispakket Verkeerseducatie |
100 |
118 |
Aantal jongeren op rijvaardigheidscursus (TRIALS, is nu TRACKS) |
300 |
21 |
Verkeerseducatie voor jongeren |
Aantal deelnemers rijvaardigheidsdag senioren |
350 |
0 |
Verkeersveiligheidscampagnes |
Aantal campagnes via mottoborden |
6 |
5 |
Verkeerseducatie fietsers |
Aantal deelnemers aan fietslessen |
3.000 |
2.550 |
Toelichting:
Verkeerseducatie voor jongeren
Het project TRIALS is per 1 januari 2020 gestopt. Samen met de provincies Groningen en Drenthe hebben we een vervangend programma ontwikkeld (TRACKS). In 2020 is hiervan een eerste pilot bijeenkomst uitgevoerd. Hier waren 21 deelnemers. Per 1 januari 2021 start dit nieuwe programma.
Verkeerseducatie voor ouderen
In 2020 stonden er 15 rijvaardigheidsdagen gepland. Door de coronacrisis zijn deze allemaal geannuleerd.
Verkeersveiligheidscampagne
Het aantal gecommuniceerde campagnes op onze mottoborden is één lager uitgevallen dan gepland, dat heeft te maken gehad met de concentratie in het voorjaar van de overheidscommunicatie over corona. Er waren geen feestjes waarbij een Bob nodig was.
Verkeerseducatie fietsers
Het aantal deelnemers aan Fietseducatie activiteiten is door corona achtergebleven bij de planning; er zijn 1710 deelnemers geweest aan fietsbehendigheidslessen op de basisschool. Als vervanger van de fietsinformatiedagen voor senioren hebben 800 senioren opgetreden als “testfietser” voor Doortrap-fietsroutes en er hebben 40 ‘nieuwkomers in Nederland’ deelgenomen aan een fietsbijeenkomst.
Wat heeft het gekost?
Bekijk uitgebreide tabel
- Exploitatie - Bedragen x € 1.000,-
- Lasten
- Structurele budgetten
- Tijdelijke budgetten
- Reserves
- Totaal lasten
- Baten
- Structurele budgetten
- Totaal baten
- Saldo van lasten en baten
- Mutatie reserves
- Mutatie tijdelijke budgetten
- Resultaat van lasten en baten
-
Realisatie 2019
-
-
1.884
-
0
-
73
-
1.957
-
-
-
23
-
23
-
-
1.934
-
-
10
-
750
-
-
2.694
-
Rekening 2020
-
-
2.227
-
1.000
-
-61
-
3.166
-
-
-
33
-
33
-
-
3.133
-
-
61
-
1.160
-
-
4.355
Toelichting:
Per saldo is er een resultaat van € 430.000,- op dit beleidsveld.
Structurele budgetten
Zowel de lasten als baten zijn hoger dan begroot. Per saldo is de afwijking nihil.
Tijdelijke budgetten
Per saldo zijn er lagere lasten van € 415.000,-. Deze worden veroorzaakt door het niet tijdig kunnen besteden van de middelen voor onbeveiligde overwegen. Voorgesteld wordt om deze middelen bij de bestemming van het rekeningresultaat terug te vragen. De overige middelen hebben hoofdzakelijk betrekking op de subsidie voor bestrijding fietsonveiligheid, deze loopt via de reserve tijdelijke budgetten.
Reserve/mutatie reserves
De lagere lasten van € 61.000,- worden verrekend met de reserve BDU. Het betreft hier een lagere vaststelling van een in eerdere jaar verstrekte subsidie voor een fietsveiligheidsproject.