Ambities
Met dit programma geven wij invulling aan de ambities in het bestuursakkoord op het gebied van infrastructuur en mobiliteit, zoals die zijn opgenomen onder het motto ‘Bestemming Fryslân’. Wij zorgen voor de bereikbaarheid van Fryslân door het instandhouden en verbeteren van onze eigen provinciale wegen en vaarwegen, door te zorgen voor openbaar vervoer en door samen met gemeenten hoofdfietsroutes te ontwikkelen.
Met het Rijk willen we afspraken maken over de noodzakelijke verbeteringen in de rijkswegen, rijksvaarwegen en spoorlijnen.
In de jaren 2015 t/m 2018 vielen in Fryslân gemiddeld 30 doden per jaar in het verkeer. Wij willen het aantal verkeersdoden en verkeersgewonden in Fryslân terugdringen. Dat doen wij door het veiliger maken van de provinciale wegen en door een geïntensiveerde inzet op veilig verkeersgedrag.
Vastgestelde beleidsnotities
- Provinciaal Verkeer en Vervoer Plan (PVVP), vastgesteld in 2006 en 2011;
- It Risicoferleegjend Ynfrastructuer Programma (RYP) – De wei nei 0, juni 2016;
- Onderhoud van een 6 naar een 7, september 2016; de evaluatie en actualisatie komt eind 2019 in PS aan de orde;
- Uitvoeringsprogramma Verkeer en Vervoer 2020 (link wordt na vaststelling in GS toegevoegd).
Verbonden partijen
Onderstaande verbonden partij(en) levert een bijdrage aan de doelen en resultaten van dit programma. Een nadere toelichting van de verbonden partijen staat in paragraaf 5 van deze begroting.
OVEF (Coöperatie Openbare Verlichting & Energie Fryslân U.A.) te IJlst
Voorheen SOVF (Stichting Openbare Verlichting Fryslân)
Samenwerkingsverband op het gebied van beheer en onderhoud van openbare verlichting
en op het gebied van gezamenlijke inkoop duurzame energie.
Wat wilden we bereiken met dit programma?
Met dit programma wilden we in 2020 verder invulling geven aan de ambities in het bestuursakkoord op het gebied van infrastructuur en mobiliteit, zoals opgenomen onder ‘Bestemming Fryslân’. Door te zorgen voor de bereikbaarheid van Fryslân met het instandhouden en verbeteren van onze eigen provinciale wegen, vaarwegen en het openbaar vervoer en door samen met gemeenten hoofdfietsroutes te ontwikkelen.
Met het Rijk wilden we (verdere) afspraken maken over de noodzakelijke verbeteringen in de rijkswegen, rijksvaarwegen en spoorlijnen.
In de jaren 2015 t/m 2018 vielen in Fryslân gemiddeld 30 doden per jaar in het verkeer. Ook in 2020 wilden we het aantal verkeersdoden en verkeersgewonden in Fryslân terugdringen door het veiliger maken van de provinciale wegen en een geïntensiveerde inzet op veilig verkeersgedrag.
Vastgestelde beleidsnotities
Verbonden partijen
Onderstaande verbonden partij leverde een bijdrage aan de doelen en resultaten van dit programma. Een overzicht van de verbonden partijen en meer informatie hierover staat in paragraaf 5 van dit jaarverslag.
- OVEF (Coöperatie Openbare Verlichting & Energie Fryslân U.A.) te IJlst, voorheen SOVF (Stichting Openbare Verlichting Fryslân)
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken? (doelrealisatie)
Bekijk uitgebreide tabel
- Exploitatie - Bedragen x € 1.000,-
- Totaal lasten
- Totaal baten
- Saldo van lasten en baten
- Mutatie reserves
- Resultaat van lasten en baten
-
Realisatie 2019
-
114.018
-
27.748
-
86.270
-
-3.057
-
83.213
-
Rekening 2020
-
98.427
-
59.042
-
39.385
-
59.831
-
99.216
Toelichting:
De financiële toelichting op de vraag “wat heeft het programma gekost” is opgenomen bij de afzonderlijke beleidsvelden.
- Beleidsveld
- Lasten
- 2.1 Beleid en verkeersveiligheid
- 2.2 Verbetering infrastructuur
- 2.3 Instandhouding provinciale infrastructuur
- 2.4 Openbaar vervoer
- Totaal lasten
- Baten
- 2.1 Beleid en verkeersveiligheid
- 2.2 Verbetering infrastructuur
- 2.3 Instandhouding provinciale infrastructuur
- 2.4 Openbaar vervoer
- Totaal baten
- Totaal lasten-baten
-
Realisatie 2019
-
-
1.957
-
37.419
-
25.890
-
48.751
-
114.018
-
-
23
-
4.184
-
21.770
-
1.771
-
27.748
-
86.270
-
Begroting 2020
-
-
4.145
-
27.101
-
22.226
-
58.709
-
112.181
-
-
0
-
28.363
-
976
-
6.391
-
35.730
-
76.451
-
Rekening 2020
-
-
3.166
-
20.547
-
20.216
-
54.497
-
98.427
-
-
33
-
51.250
-
2.230
-
5.529
-
59.042
-
39.385
-
Saldo 2020
-
-
978
-
6.554
-
2.010
-
4.211
-
13.753
-
-
-33
-
-22.887
-
-1.254
-
862
-
-23.312
-
37.066
Wat heeft het gekost?
Investeringen
- Bedragen x € 1.000,-
- Onderhanden werken
- Opgeleverde werken
- Afgerekende werken
- Totaal
-
Stand per 1-1-2020
-
386.995
-
23.095
-
46.057
-
456.147
-
uitgaven
-
54.971
-
62
-
-405
-
54.627
-
bijdragen derden
-
22.399
-
0
-
-1.113
-
21.286
-
Stand per 31-12-2020
-
419.567
-
23.156
-
46.765
-
489.487
Toelichting:
De volgende projecten zijn in 2020 afgerekend:
Programma MPI: N369 Kootstermolen-Kootstertille, N359 Stroomweg Leeuwarden-Bolsward
Programma KIP: N355 Fietsoversteek Hesseweg, N393 Kom Tzummarum, N351 Nijeholtpade Kerkweg
Programma RYP: N919 Oosterwolde – Drentse grens, N353 Oldeberkoop Stellingenweg, Div oversteek locaties en traject Engwierum
Fietspaden progr.: div. knelpunten / verbetering fiets- en landbouwverkeer
MPK: Brug Ritsumazijl
Balanspost reserves
- Bedragen x € 1.000,-
- R. Vml Brede Doel Verkeer en Vervoer
- R. Groot onderhoud Wegen
- R. Groot onderhoud Water
- R. Risicoreserve strategische grondvoorraad
- R. Bijdrage aan activa in eigendom van derden
- R. Dekkingsreserve kapitaallasten
- R. Beklemde reserve verstrekte subsidies
- Totaal
-
Stand per 1-1-2020
-
27.728
-
0
-
0
-
0
-
25.534
-
259.134
-
0
-
312.396
-
toevoeging
-
1.797
-
10.028
-
15.497
-
1.200
-
0
-
16.384
-
15.684
-
60.589
-
aanwending
-
4.101
-
-45
-
1.450
-
-
0
-
2.742
-
0
-
8.248
-
Stand per 31-12-2020
-
25.424
-
10.073
-
14.047
-
1.200
-
25.534
-
272.776
-
15.684
-
364.738
Toelichting:
Reserve Brede Doel uitkering (BDU)
De middelen die nog beschikbaar waren vanuit de Brede Doeluitkering Verkeer en Vervoer, zijn toegevoegd aan de reserve op het moment dat de BDU opgegaan is in het provinciefonds. Hiermee kunnen de projecten die nog in de planning zaten en deels nog zitten uitgevoerd worden. Hierbij gaat het onder andere om OV-infra ontwikkelingen, innovaties en het intensiveren van de treindienst met bijvoorbeeld de vierde trein naar Sneek.
Reserve Grootonderhoud Wegen
Via deze reserve verlopen de jaarlijkse verschillen tussen het budget voor groot onderhoud en de daarbij behorende programmering.
Reserve Grootonderhoud Water
Via deze reserve verlopen de jaarlijkse verschillen tussen het budget voor groot onderhoud en de daarbij behorende programmering.
Reserve strategische grondvoorraad
Deze reserve is ingericht als risicoreserve ter afdekking van eventuele afwaardering als gevolg van lagere taxatiewaarde versus boekwaarde.
Reserve bijdrage aan activa in eigendom derden
Via deze reserve worden bijdragen in de investeringen in eigendom van derden opgenomen conform de notitie vereenvoudiging financieel beleid. Het betreft hier o.a. de bijdrage in de spoorbruggen.
Reserve dekking kapitaalslasten
Via deze reserve verrekenen we de kapitaalslasten van projecten welke in het verleden ineens waren gefinancierd. Dit is een gevolg van een wijziging in de BBV voorschriften.
Reserve verstrekte subsidies
Deze reserve is gevormd naar aanleiding van de stelselwijziging subsidielastneming en betreft de volgende projecten: realisatie rondweg Hemelum, gebiedsontwikkeling Heerenveen, ontsluiting Stavoren / rondweg Warns, Innovatiehuis Drachten.
Balanspost voorzieningen
- Bedragen x € 1.000,-
- V. Anticiperende grondaankopen
- Totaal
-
Stand per 1-1-2020
-
775
-
775
Toelichting:
Voorziening Anticiperende grondaankopen
Middels deze voorziening is het risico afgedekt tussen de boekwaarde en de verwachte verkoopwaarde van gronden. De gronden waar deze voorziening voor was ingericht zijn inmiddels verkocht, er is geen gebruik gemaakt van de voorziening, is al verwerkt bij de 2de berap.
Balanspost overlopende passiva
- Bedragen x € 1.000,-
- OP Regionale aanpak laadinfrastructuur
- OP Beschikbaarheidsvergoeding OV 2020
- OP Snelfietsroutes 2020-2022
- OP Fiets in de Keten 2018-2022
- OP 4e trein Sneek Leeuwarden 2020-2022
- OP RSP Mobiliteitsfonds via SNN
- OP RSP Concrete infra proj gemeentelijke bijdrage
- OP RSP Mobiliteits infra proj gemeentelijke bijdr
- Totaal
-
Stand per 1-1-2020
-
0
-
0
-
0
-
0
-
0
-
29.441
-
3.817
-
874
-
34.132
-
toevoeging
-
1.627
-
955
-
1.074
-
338
-
662
-
942
-
0
-
0
-
5.599
-
aanwending
-
0
-
0
-
0
-
0
-
0
-
21.610
-
0
-
0
-
21.610
-
Stand per 31-12-2020
-
1.627
-
955
-
1.074
-
338
-
662
-
8.773
-
3.817
-
874
-
18.121
Toelichting:
OP Regionale aanpak laadinfrastructuur / OP Beschikbaarheidsvergoeding OV 2020 /
OP Snelfietsroutes 2020-2022 / OP Fiets in de Keten 2018-2022 /
OP 4e trein Sneek Leeuwarden 2020-2022
Deze OP’s zijn ingericht voor de specifieke uitkeringen (SPUK). Verantwoording naar derden vindt plaats via de SISA-verantwoording.
OP RSP Mobiliteitsfonds
Het mobiliteitsfonds is een onderdeel van het RSP-convenant afgesloten tussen Rijk en de noordelijke provincies. Dit fonds wordt beheerd door Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN). Zodra de provincie de bijdrage incasseert bij het SNN wordt het Rijksdeel toegevoegd aan de overlopende passiva.